Dec 032010
 

Hur brukar du hantera klagomål? Din reaktion kan faktiskt vara avgörande för din relation med kunden och påverka mycket mer än just denna kunden.  Här kommer en lista på 10 steg att följa för att hantera en missnöjd kund.

1. Lyssna!
2. Visa empati (Visa att du forstår hur kunden känner).
3. Kom inte med några ursäkter men be om ursäkt (”Jag är hemskt ledsen” är en bra start).
4. Fråga hur kunden vill att problemet ska lösas.
5. Om kunden inte vet, föreslå hur problemet ska lösas.
6. Tacka kunden för att han ringde och lös sedan problemet så fort som möjligt.
7. Följ upp och se till att kunden är nöjd med hur problemet har hanterats.
8. Gå utöver kundens förväntningar, sk¡cka kanske något extra  (Var kreativ!).
9.  Kolla med kunden efter en tid för att försäkra dig om att kunden blivit väl omhändertagen och kommer att handla igen.
10. Håll koll på nästa order från kunden och se personligen till att allt blir korrekt samt följ upp med ännu ett samtal.

Skrivet av admin